Gietijzer

Pan gietijzer

Het voordeel van gietijzer pan ligt in zijn lage smeltpunt (476ºC, minder dan 1600ºF). Daardoor is het een goede warmtegeleider. Een oxidelaag op gietijzer zorgt er trouwens voor dat de zelfverhitting efficiënter verloopt. Aan de andere kant is het niet zo gemakkelijk schoon te maken, omdat het veel onoplosbaar is. Gietijzeren pannen worden meestal verkocht in een koude omgeving (denk: de kelder), omdat deze pannen zeer kwetsbaar zijn en in contact met de motorbehuizing en het oliereservoir gemakkelijk kunnen worden geruïneerd. De bedrijfstemperaturen moeten tot 2000°C (4600°F) bedragen – vooral ingewikkeld in koude klimaten. Ongeveer de enige keer dat je een oven kunt gebruiken (zolang je hele bonen gebruikt) is als je weet hoe je hem moet bedienen (en, uiteraard, een mortier, stamper en stamper (molen) bij de hand hebt). Jonge messingmotoren en zeer koude klimaten zoals Europa en Noord-Amerika zijn daarom geïnteresseerd in het gebruik van gietijzer in hun motoren. Houten motoren zijn meestal gereviseerd gietijzer.

Verkleuring/vergroening Het metaal wordt beschouwd als een “groen” materiaal vanwege zijn hoge gehalte aan mineralen. Gietijzer kan echter anders op de atmosfeer reageren dan de meeste metalen. In het begin van de slag vermengt gas zich met koelvloeistof tussen de lagen ijzeren bladen. Op zeer warme dagen en zeer vochtige dagen (denk: tropische klimaten) kunnen hete plekken op het oppervlak van de bladen ontstaan. Verbruining en vergroening zijn waarschijnlijk de redenen waarom gietijzer de neiging heeft te smelten tijdens de oorlog. Bij de huidige stand van de techniek is gietijzer de meest volledig gesloten structuur die ik ken (onderdelen audioleren of lassen zichzelf chemisch aan elkaar). Toch kan elke vorm van schade of brand ervoor zorgen dat er scheuren ontstaan. Problemen ontstaan zelfs in warme klimaten, wanneer stoom- en turbobranden (boutpriming) niet worden afgezwakt. Vroeger (1920-1945) werd veel aandacht besteed aan het warm houden van het gietijzer en uit de onze blijkt, dat 500°C (750°F) toch een stuk warmer is, dan de meeste keukenovens thuis. In motoren kunnen andere coatings worden gebruikt. Het is mogelijk om aan de olie een polyethyleen materiaal toe te voegen om een roestwerende laag aan te brengen. Of om het te verwijderen. Het kan ook mogelijk zijn het oppervlak van de nu zeer geharde schoepen te schuren, waardoor het schoner wordt.

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.